Award ‘Fondsenwerving van het jaar’
Maakte het fondsenwerver(steam) van jouw non-profit organisatie dit jaar het verschil door een succesvolle fondsenwervingsstrategie, -campagne, -event, of -actie? En zijn jullie daar trots op?
Nomineer deze dan voor de Award ‘Fondsenwerving van het jaar’. Een van de genomineerden zal bekroond worden voor het succesvolle, innovatieve of verrassende karakter van de fondsenwerving. De eerste award ‘Fondsenwerving van het jaar’ wordt op 5 oktober 2023 uitgereikt tijdens de Dag van de Fondsenwerver in Gentbrugge.
We delen ook de cases van de andere genomineerden, zo doen we waar we bij de Fundraisers Alliance Belgium voor staan: fondsenwervers helpen professionaliseren door informatie, inspiratie en netwerking.
De winnaar krijgt enkele mooie kortingen, adviezen, gratis service door de event partners, het boek 'Kom Op!" door keynotespreker Marc Michils en een waardebon van 500 euro voor opleidingen bij de Fundraisers Alliance Belgium.
Verdient de fondsenwerver of het fondsenwervingsteam van jouw organisatie een nominatie? Of wil je een fondsenwerver(steam) van een andere organisatie een nominatie bezorgen voor hun waardevolle werk in 2022 – 2023? Laat het ons dan weten.
Welke info verwachten we? (max. 2 A4 pagina’s)
- Situering van de organisatie (contactpersoon, ondernemingsnummer, link naar website).
- Teamleden achter het project met hun respectieve functies.
- Omschrijving van de case (actie, project, campagne,..). Wat was de aanleiding, welke visie en aanpak werd ontwikkeld en hoe werd de case gerealiseerd? Op welke manier zijn de plannen tot uitvoering gebracht?
- Op wie heeft de case impact gehad (interne werking, medewerkers, bestuur, leden, de sector, stakeholders, de maatschappij)? Wat is volgens jou bijzonder/vernieuwend aan de inbreng van de fondsenwervers en de case op zich (vernieuwend, impactvol, efficiëntieverhogend, verbindend,…)?
- Waren/zijn er externe partijen betrokken bij het tot stand brengen? Zo ja, wie? Voor welke rol/taak?
- Wat zijn de (voorlopige) resultaten? Indien mogelijk ook graag financiële implicaties (kost, opbrengst).
- Wat zijn succesfactoren en wat zijn verbeterpunten in het verhaal?
- Wat raad je andere organisaties aan als zij een gelijkaardig initiatief ook zouden willen doen?
De inzending
De inzendingen worden ook opgenomen op de website van de Fundraisers Alliance Belgium en zullen in onze communicatie gedeeld worden (online versie wordt eerst nagelezen door de inzender). Nomineren kan via het online formulier. De deadline voor de nominaties is maandag 11 september om 12u00.
De jury zal bij de beoordeling van de cases letten op bepaalde criteria en professionele waarden zoals:
- Visie, aanpak en uitvoering (proces, inzet van mensen en middelen) in relatie tot doelstellingen
- Toepasbaarheid door fondsenwervers en teams in andere organisaties (copy-paste factor)
- Originaliteit en vernieuwing van concept of uitvoering
- Behaalde resultaat en impact
Samenstelling van de jury:
- Jeroen Brugge (11.11.11, bestuurder Fundraisers Alliance Belgium)
- Koen Van den Broeck (Straatverplegers vzw)
- Ann-Sophie Bouckaert (HOGENT, research fondsenwerving non-profit)
- Manuela Meeus (Donorinfo)
- Lydia Vandam (relationship building en fondsenwerving in culturele sector)
- Linda Sonck ( DIFT, strategic branding agency)
Voorzitter van de jury (zonder stemrecht): Isabel Penne (KU Leuven, voorzitter Fundraisers Alliance Belgium)
Juryleden kunnen zelf niemand nomineren en onthouden zich bij overleg over een case van hun eigen organisatie.
Wedstrijdreglement award:
- De Award ‘Fondsenwerving van het jaar’ wordt op 5 oktober 2023 uitgereikt tijdens de Dag van de Fondsenwerver in Gentbrugge.
- De cases die in aanmerking komen werden in de loop van 2022-2023 uitgewerkt of opgestart. Indien nog niet afgerond, kan het ontbreken van resultaten nadelig zijn bij de jurering.
- Een organisatie kan zichzelf inchrijven of door externen voorgedragen worden voor de award. In dat geval zal contact opgenomen worden met de organisatie om alsnog meer informatie te bekomen.
- De inzending gebeurt door het opmaken van een dossier (maximum twee A4-pagina’s) met de volgende informatie:
- Omschrijving van de case (actie, project, campagne,..). Wat was de aanleiding, welke visie en aanpak werd ontwikkeld en hoe werd de case gerealiseerd? Op welke manier zijn de plannen tot uitvoering gebracht?
- Op wie heeft de case impact gehad (interne werking, medewerkers, bestuur, leden, de sector, stakeholders, de maatschappij)? Wat is volgens jou bijzonder/vernieuwend aan de inbreng van de fondsenwervers en de case op zich (vernieuwend, impactvol, efficiëntieverhogend, verbindend,…)?
- Waren/zijn er externe partijen betrokken bij het tot stand brengen? Zo ja, wie? Voor welke rol/taak?
- Wat zijn de (voorlopige) resultaten? Indien mogelijk ook graag financiële implicaties (kost, opbrengst).
- Wat zijn succesfactoren en wat zijn verbeterpunten in het verhaal?
- Wat raad je andere organisaties aan als zij een gelijkaardig initiatief ook zouden willen doen?
5. Inzendingen worden opgenomen op de website van de Fundraisers Alliance Belgium. Inzendingen en winnende case zullen uitgebreid aan bod komen in onze communicatiekanalen.
6. De 3 beste cases zullen gedeeld worden door het betreffende fondsenwerver(steam) op de Award-uitreiking op 5 oktober 2023 in Gentbrugge tijdens een presentatie van 10 minuten. Daarna kiest het aanwezige publiek de winnaar.
7. Uiterste datum van indiening is maandag 11 september 2023 om 12u00. Deelname is gratis.
8. De beoordeling van de drie beste cases gebeurt door een deskundige jury (zie samenstelling hierboven) onder begeleiding van Fundraisers Alliance Belgium. De beslissing van de jury is onherroepelijk.
9. Zijn uitgesloten: cases van commerciële organisaties en politieke partijen.
9. Door een case in te zenden verklaart de deelnemer zich akkoord met deze voorwaarden. Inzendingen die niet voldoen aan de hierboven vermelde voorwaarden zullen niet toegelaten worden.