Persbericht VEF-AERF: Aantrekkelijker belastingaftrek voor giften moet vrijgevigheid stimuleren in tijden van Covid-19 / Une plus attrayante réduction d’impôt pour des dons devrait stimuler la générosité en temps de Covid-19

De belastingvermindering voor giften aan erkende instellingen in de loop van 2020 wordt opgetrokken van 45 naar 60%. Het plafond voor belastingvermindering voor giften wordt verhoogd van 10 naar 20% van het netto-belastbaar inkomen. Begin juni pleitte VEF voor het optrekken van de belastingvermindering.

Het persbericht van VEF-AERF lees je er hier op na:

De Vereniging voor Ethiek in de Fondsenwerving hoopt dat deze aanpassingen onze medeburgers tijdens komende weken zal aanmoedigen en de vrijgevigheid van de bevolking nog een flinke ‘boost’ zal geven, ten voordele van het maatschappelijk belang.

De beslissing van 12 juni van de uitgebreide Kern maakt deel uit van de steunmaatregelen in het kader van het derde luik van het Federaal Plan voor Sociale en Economische Bescherming. Zij is “gericht op de vrijwilligerssector en zal NGO’s en non-profitorganisaties steunen waarvan de activiteiten van algemeen belang zwaar zijn getroffen door de crisis”.

Vele verenigingen en stichtingen die werken voor het maatschappelijk belang en sterk afhankelijk zijn van de vrijgevigheid van de bevolking, ondergaan de Corona-crisis erg moeizaam. Vandaar dat de sectororganisatie ‘Vereniging voor Ethiek in de Fondsenwerving (VEF) vzw’ om deze maatregel gevraagd had. De VEF is verheugd dat de leden van uitgebreide Kern de oproep van de sector hebben gehoord.

_______________________________________________________________________

La réduction d’impôt pour les dons effectués en 2020 à des institutions agréées passe de 45 à 60%. Le plafond de la réduction d’impôt au titre de libéralités est porté de 10 à 20% du revenu net imposable.

L’Association pour une Éthique dans les Récoltes de Fonds espère que ces ajustements encourageront nos concitoyens pendant les prochaines semaines et donnera encore un coup de fouet à la générosité de la population, en faveur de l’intérêt sociétal.

Cette décision du 12 juin du Kern élargi fait partie des mesures de soutien faisant partie du troisième volet du Plan fédéral de Protection sociale et économique. Elle « vise particulièrement le secteur associatif et permettra d’aider les ONG et les organisations à but non lucratif dont les activités d’intérêt général ont été durement touchées par la crise ».

De nombreuses associations et fondations, actives pour l’intérêt sociétal et souvent fort dépendantes de la générosité de la population, traversent péniblement la crise de Covid-19. Ce constat a amené l’Association pour une Éthique dans les Récoltes de Fonds (AERF) asbl, à demander aux autorités cette mesure de soutien. L’AERF exprime sa satisfaction que les membres de Kern élargi aient écouté l’appel du secteur.

Link: Persbericht VEF/AERF - Communiqué de presse VEF/AERF

Wordt jouw organisatie ook partner?

Fundraisers Belgium heeft een netwerk van partners die co-branden met ons
kwaliteitsnetwerk aan beslissingsnemers in de fondsenwervingswereld. Stuur een mail naar

info@fundraisersbelgium.be als je graag meer info wil over partnerschap met onze vereniging.